Konzultácie zdarma

Na slovíčko s Radom Minjarikom: O interiérovom dizajne a svetle

9. 12. 2020 | Ing. Braňo Moško Kategória: Spolupráce Rozhovory

Rado Minjarik je interiérový dizajnér a náš pracovný partner, s ktorým spolupracujeme už nejaký ten rok a naša posledná spolupráca zahŕňa interiérové osvetlenie jeho najnovšieho projektu - rekonštrukcie domu neďaleko Bratislavy. O tom prečo svietidlá práve od Smart Light, ako sa dostal k dizajnu a čo ho motivuje v práci ísť ďalej sa dočítate v nasledujúcom rozhovore.

Ahoj Rado. Celkom nedávno si dokončil jeden z veľmi zaujímavých projektov na západnom Slovensku. Predtým než si ho predstavíme, chcel by som sa porozprávať o  Tvojej práci všeobecne. Už 10 rokov sa venuješ navrhovaniu interiérov s veľmi osobitým a výrazným rukopisom, no vieme, že architektúru si neštudoval. Čo teda predurčilo Tvoju kariérnu dráhu?

Ahoj a vďaka za pozvanie. Presne si pamätám, ako som na svoje štrnáste narodeniny dostal knihu Století designu, ktorá definitívne spečatila moje rozhodnutie. Vyrastal som obdivujúc veľkých dizajnérov 90-tych rokov ako Philippe Starck, Ron Arad či Mark Newson, nehovoriac o ich predchodcoch typu Eamesovci či Verner Panton, ktorí sú pre mňa priekopníkmi modernej úžitkovej estetiky. Ich nábytky, svietidlá, ale aj veci dennej potreby človeku dodnes prídu ako z budúcnosti, pritom ich vytvorili niekoľko dekád dozadu. Mať možnosť vytvárať pre ľudí niečo aspoň podobne povznášajúce bol môj sen, ktorý som si splnil štúdiom priemyselného dizajnu na VŠVU v Bratislave. Teda aspoň som si to v tej dobe myslel. Škola to bola fantastická, úroveň študijného programu bola na svetovej úrovni a pedagógovia sa snažili zo všetkých síl vytvoriť pre študentov väzby na výrobné firmy a domáci priemysel. Tu presne som však narazil na zádrhel. Slovenskí výrobcovia žial dodnes nie sú schopní umiestňovať svoje produkty na trhu, kde hrá dizajn pre spotrebiteľa hlavnú rolu pri rozhodovaní. Z toho vyplýva, že dizajnér nemôže koncovému spotrebiteľovi doručiť maximálnu ukážku toho, čo dokáže vytvoriť kombinovaním najmodernejších technológií, trendov a prémiových materiálov. Pracovať v tomto sektore na Slovensku možné síce je, no vyžaduje si to mnoho kompromisov, ktoré som pri svojej tvorbe nemal chuť robiť. Ísť žiť do zahraničia ma nelákalo, preto som sa hneď po škole vrhol do navrhovania interiérov na mieru. Je to veľmi blízka presahová dizajnérska disciplína, pri ktorej používam takmer všetky svoje znalosti a skúsenosti s výrobou, akurát že pre svojich klientov a ich interiéry vytváram individuálne riešenia. Nie za každú cenu, ale keď to má pre danú situáciu a priestor zmysel – moji klienti tak neraz skončia so svietidlom, sedačkou, kuchyňou či skriňou, akú nemá na planéte nikto druhý. 

 

Čo ťa teda odlišuje od architekta?

K tvorbe interiéru sa dá pristúpiť zo 100 rôznych strán a výsledok môže byť dobrý zakaždým, aj keď bude vždy úplne iný. Zo skúsenosti môžem zjednodušene povedať, že zatiaľ čo ako dizajnér primárne modelujem hmoty, ktoré priestor definujú, tak väčšina architektov naopak cíti ako svoj výrazový prostriedok priestor, ktorý medzi hmotami stien a nábytkov vzniká. Napríklad sa preto môže stať, že zatiaľ čo sa architekt „opustí” a zasekne na nejakom detaile pôdorysného či výškového členenia priestoru a vybrúsi ho do virtuóznej dokonalosti - ktorá mu pri zaspávaní vykúzli spokojný úsmev na perách, ja s mojimi kolegami prežívame podobné emócie pokiaľ ide o detail kuchyne či výnimočnú úchytku na skrini, na ktorej “všetko stojí a padá“. Samozrejme hmota a priestor, či detail a celok sú ako jing a jang. Každý, kto chce navrhnúť interiér dobre, musí zvládnuť oboje, a nedá sa povedať, ktorý východzí bod je správnejší. Poznám kopec architektov ktorých prácu obdivujem, navzájom sa inšpirujeme a všetci sa od seba učíme. V konečnom dôsledku profituje z rozmanitosti vždy investor, ktorý si môže z X kvalitných prístupov vybrať ten, ktorý ho osloví najviac.

 

Chodia k tebe viac ľudia s konkrétnymi predstavami, ktoré by chceli zhmotniť alebo skôr klienti, ktorí ti nechávajú voľné ruky?

Snažím sa neupínať na konkrétne riešenia a inšpirácie, ktoré mi klient ukazuje, ale počúvam ho, keď o nich rozpráva, a snažím sa rozlúštiť motív, ktorý je za tým. Je to veľmi intuitívny proces, kedy sa snažím naladiť na klientovu vlnu a potreby, z ktorých následne vytvorím niečo, čo na začiatku nečakal ani jeden z nás. V ideálnom prípade sa pre návrh nadchne a vtedy dôjde k zhode, z ktorej vieme spolu stvoriť niečo výnimočné. 

 

Nie je to riziko?

Určite je. Je to all-in. V ideálnom prípade to vyjde na prvý pokus, inokedy si povieme čo treba doladiť aby to bolo pre klienta dokonalé. Podstatné však je, že klient už v tom bode vie, že na to nie je sám čo musí každú svoju túžbu a potrebu detailne analyzovať, ale má po svojom boku skúseného partnera, ktorý mnoho vecí domyslí zaňho a prichádza s vlastnými riešeniami. To je podľa mňa najväčší luxus, ktorý si môže človek pri zariaďovaní priestoru dopriať. 

 

Pri výbere značiek pre tvoje zákazky, máš dodávateľov a výrobcov, ktorých preferuješ, alebo hľadáš vždy na mieru podľa nárokov klienta?

Pre mňa je dôležité mať čo najširší prehľad o aktuálnych materiáloch, produktoch, technológiách, čo zvládnu, a čo sa s nimi dá robiť. To isté platí o dodávateľoch. Tento široký prehľad mi umožní pre daný projekt a situáciu správne vybrať partnera, s ktorým sa potom viem ponoriť do hĺbky problému v rámci jeho špecializácie. Tam má samozrejme detailnejšie znalosti on, ja sa o ne môžem bezpečne oprieť a iba ho navigujem. 

 

Ako ostávaš “in” v tom neprebernom množstve materiálov, produktov a technológií, ktoré pribúdajú každým rokom?

Keď sa dá, venujem čas vzdelávaniu sa, chodím na veľtrhy a robím si prieskum trhu, aby som ostal v obraze. Kľúčové je určite sledovať aj to, čo robia druhí. Podľa mňa je veľmi nebezpečné, ak sa človek uzavrie vo svojej bubline toho, čo mu už pár  krát fungovalo a čo má overené.

 

Jeden z tvojich najnovších projektov je rekonštrukcia rodinného domu na západnom Slovensku, v ktorom si mal na starosti nielen interiér, ale zabezpečil si klientovi aj architekta, s ktorým ste stavbu kompletne upravili i zvonku . Čo bolo v tomto projekte pre teba najobľúbenejšia časť v celom procese rekonštrukcie?

V každom projekte sú najpríjemnejšie dva momenty - keď klientovi prezentuješ svoj návrh a vidíš u neho nadšenie, a keď spolu vidíte, ako sa tento návrh zhmotňuje a je to naživo naozaj také - prípadne ešte lepšie - ako to bolo vo vizualizáciach. Pri prerábke staršieho objektu - v ktorom investor navyše posledných 20 rokov žil - je to o to silnejšie, že mu odhaľuješ možnosti priestoru ktorý pozná, no nikdy sa mu ani nesnívalo, aký je v ňom skrytý potenciál. Toto bolo na rekonštrukcii naozaj magické.

 

Naopak, čo boli najväčšie výzvy?

Spájali sme dva domy, pôvodne zlepené no oddelené, bez pôdorysov a akejkoľvek dokumentácie. Keďže investor takmer počas celej rekonštrukcie v jednom z nich býval, museli sme všetko naplánovať dopredu a dúfať, že sa nám “tunely” medzi domami stretnú. Takýchto výziev so sebou rekonštrukcia prináša nespočet, obzvlášť ak chceme, aby vo výsledku všetko pôsobilo premyslené na centimeter ako u “fancy” novostavieb. Odmakali si to dodávatelia, ktorí museli byť veľmi pružní. Výzvou pre dizajnéra či architekta je vtedy byť im maximálnou oporou, no zároveň dohliadať, aby zbytočne nerobili neželané kompromisy tam, kde netreba.

 

Aká bola hlavná idea pri tejto prerábke?

Toto je celkom vtipné. Investor pôvodne prišiel za mnou 7 rokov dozadu s tým, že chce prerobiť len detskú izbu. Tú sme prerobili a klient chcel pokračovať aj so zvyškom domu,ale “len tak naoko, aby dom po pár rokoch lepšie predal a postavil si nový”. 
Začali sme po častiach kresliť ako by dom mohol vyzerať, klientovi sa celý proces zapáčil a zvyšok je história. Nakoniec sám navrhol komplexnú prestavbu a prikúpil susedný pozemok, aby si z domu kde vyrastali jeho deti spravil moderné sídlo svojich snov.

 

Prečo práve produkty od Smart Light?

Pre mňa hlavne preto, že sú veľmi flexibilní. Ja im poviem svoje predstavy a očakávania, požiadavky klienta, a spolu nájdeme vždy presne to, čo potrebujem. Po technickej stránke poskytujú nadštandardný support bez ohľadu na veľkosť projektu, ich portfólio značiek je takmer neobmedzené a v ich showroome sa cíti dobre architekt i klient. 

 

Ktorú produktovú radu či značku si z nášho portfólia použil?

Išla tam toho veľa - pri zariaďovaní nie som zástancom uniformnosti, pokiaľ nejde o vyslovene malý priestor, ktorý potrebujeme jednotnejšími prvkami ukľudniť. Preto sa nám vo vstupnej hale objavil luster od Artemide, schodisku dominuje Slim od Vibia, vo vinotéke sa v zrkadlovom strope násobia levitujúce sklenené segmenty lustru od Axo light - no svoje uplatnenie v dome našli aj značky Marset, Flos či Panzeri a ďalšie.

 

Podľa ktorých parametrov si vyberal vyššie spomínané produkty? Išlo o farbu, vzhľad alebo technické parametre?

Vyznie to možno praštene, ale naozaj to prebieha asi takto - vždy načúvam priestoru, kým mi v pred vnútorným zrakom vyvstane obraz konkrétneho svietidla, ktoré si priestor žiada. Pokiaľ neviem sám presne, o aké svietidlo sa jedná, snažím sa ho čo najpresnejšie opísať chalanom zo Smart Light-u, ktorí sa snažia nájsť, čo sa mi to “snívalo”.:) Často potom spolu listujeme katalógy prípadne mi pošlú nejakú selekciu, a porovnávame ako estetický výraz svietidla, tak technické parametre a cenu.  

 

Tento projekt sprevádza aj veľmi kvalitné promo video. Porozprávaj nám niečo o produkcii a ako to celé prebiehalo?

V prvom rade išlo o úžasnú dobrú vôľu zo strany investora, že nám dovolil hotový priestor zdokumentovať a zverejniť. To samo o sebe je pri týchto typoch interiérov skôr výnimka, preto sme chceli túto príležitosť využiť naplno. Navyše je to odmena pre všetkých dodávateľov čo na projekte pracovali, a vzhľadom na vysoké požiadavky neraz posúvali hranice možného. Pre nich, ako aj pre mňa, je to tá najhodnotnejšia prezentácia, a chceli sme ľuďom ukázať, že aj na Slovensku je možné realizovať odvážne a nekonvenčné projekty. Čo sa produkcie týka, bola veľmi náročná, nakoľko sa musela celá stihnúť za jeden deň, a prebiehala paralelne s fotením. Za týmto účelom som dva dni vopred nechal na dom navoziť dve dodávky dekoračných doplnkov a voľne stojacich lampičiek, ktoré v interiéry v tom čase ešte neboli. Na natáčanie som si tak mohol interiér nastajlovať podľa vlastných predstáv a klienti tým získali bonus, že si mohli tieto prvky pozrieť na svojom mieste vo vlastnom priestore a rozhodnúť sa, ktoré z nich zakúpia a ktoré necháme deň po natáčaní odviezť. Nechali si väčšinu.

 

Kde si čerpal inšpiráciu pre video?

Baví ma sledovať podobný typ videí zo zahraničia na youtube. Väčšina pochádza zo Spojených štátov a vznikajú za účelom predaja nehnuteľností - či už starších “jazdených” a len kozmeticky “pimpnutých“, alebo novostavieb, ktoré developer postavil, zariadil a nastejdžoval v spolupráci s top architektmi a dekoratérmi do poslednej vázičky, či skleneného valca plného lentiliek pri vstupe do domáceho kina. Je jedno či ide o romantické zámočky, alebo hypermoderné compoundy na štýl Jamesa Bonda. Ide vždy o top prémiové nehnuteľnosti za desiatky miliónov dolárov, a tam Američania nepoznajú hraníc - doženú do úplného extrému architektúru, zariadenie, dizajnové detaily, i prezentáciu. Často je to až bizarné, no vždy sa dá z toho niečo zobrať a naučiť. Ja si tieto domy a videá veľmi idem:)

V prípade nášho videa išlo “iba” o prezentáciu práce dizajnéra a architekta, dom aktuáalne nie je na predaj. Všetko vrátane domu a budgetu na video je trochu menšie ako v Kalifornii, polovicu nákladov na produkciu videa nám navyše pokryl kreatívny voucher od európskej únie.

 

Plánuješ podobné promo videá pripraviť aj pre svoje ďalšie projekty?

Záleží od zákaziek a typu klienta. Je to náročné na čas i na prípravu, ale ak to čo i len trochu pôjde, chcel by som, jasné. Keď niečo vytvoríš a je tá možnosť, chceš sa o to podeliť s čo najširším publikom pokiaľ to ľudí zaujíma.

Môžem spomenúť jedno ďalšie video, ktoré sme aktuálne natočili z menšieho officového projektu v Bratislave. Video sa nesie v inom duchu a atmosfére, ale princíp zostáva rovnaký - predstaviť realizovaný projekt u klienta. Ide o lounge kombinovaný s meetingovkou, ktorého dizajn má ľudí v práci preniesť aspoň mysľou do prírody, znížiť stres a uvoľniť tak prietok kreativite. Dá sa zhliadnuť na našej stránke a youtubovom kanáli. 

 

Ako vnímaš svoje postavenie architekta počas procesu realizácie projektov? Účastníš sa priamo výstavby a dozeráš na to, či sa všetko dodržiava podľa noriem a tvojho návrhu?

Pokiaľ mi to klient umožní - ideálny stav je, že dozerám na všetky procesy a riešenia realizácie projektu, dozorujem proces realizácie priamo na stavbe či u výrobcov v dielľni. Sú ale aj klienti - napríklad niektoríi zahraniční, ktorí si objednajú len návrh a realizačný projekt. V takom prípade ide realizácia mimo mňa. Vždy je to na dohode.

 

Ďakujeme za Tvoj čas, Radomír. Na záver, Prečo by si odporučil spoluprácu so Smart Light aj iným dizajnérom alebo architektom?

Každý si musí nájsť partnerov, ktorí mu najviac vyhovujú, no isto by som každému architektovi či dizajnérovi odporučil, aby spoluprácu so Smart Light aspoň raz vyskúšal. Vždy sa dobre spolupracuje s dodávateľom, ktorého práca baví, bez ohľadu na to, či máš malý alebo veľký projekt, a vidíš, že jeho záujem nie je hraný. Toto sa mi v Smart Light zatiaľ vždy potvrdilo, preto im držím palce a ostávam im verný.

V prípade, že vás Radova tvorba zaujala a chceli by ste vidieť viac, ďalšie inšpiratívne príklady jeho práce môžete nájsť v online portfóliu na radorick.com

Máte záujem o naše služby?

Konzultácie zdarma

Zoznam svietidiel

Potrebujete viac informácií o svietidlách z vášho zoznamu? Odošlite nám ho na nezáväznú konzultáciu. Náš tím špecialistov vám ochotne zodpovie akékoľvek otázky.

Kontaktný formulár

Vyplňte prosím kontaktné údaje. Spolu s kontaktným formulárom sa odošle váš výber svietidiel. V nasledujúcich pracovných dňoch vás bude kontaktovať niektorý z našich špecialistov a zodpovie vám všetky otázky.

  Súhlasím so spracovaním osobných údajov

  Súhlasím so zasielaním noviniek

Odoslať